Sunday, May 12, 2013

Bukan masalah kecewa maupun tidak ..tapi perlu bermuhasah diri mengapa tidak terplih..!!


Begitulah lumrah yang tidak pernak kita mau mengambil iktibar dan pengajaran dari apa yang belaku pada diri setiap dari kita hari ini.

Walaupun kita mengangangap diri kita lebih baik dan semperna dari orang lain baik dari segi ilmu maupun pengalaman tetapi penentuannya bukannya berdasarkan kepada kapasiti ilmu dan pengalaman yg kita miliki tetapi ketentuannya masih bergantung kepada ketentuan illahi. 

Pada zahirnya mustahil mereka yang jauh lebih jahil dan tidak berilmu dipilih untuk membimbing dan menerajui sesuatu organisasi berbanding diri kita yang dianggap jauh lebih berkelayakkan dan lebih berpengalaman malah lebih laju dan pantas bergerak dilebuh raya ..tapi apa yang belaku  hari ini adalah sebaliknya..ketentuan telah mentakdirkankan kereta lembu dipilih untuk bergerak diatas lebuh raya berbanding 3 silinder kepada 6 silinder yang diperlukan untuk bersaing.

Dan hari ini ketentuan tersebut boleh pula kita menerimanya tanpa rasa kecewa dan iri hati. kerana kereta lembu yang tidak miliki apa-apa silinder dipilih mengantikan tiga silinder sebelum ini yang ingin kita tukarkan kepada 6 silinder untuk bersaing diatas lebuh raya?



Dimana logiknya "kita"  yang penuh berakal  dan ilmu sanggup menerima apa yang jauh lebih dari patutnya bergerak diatas lebuh raya  hari ini dari kereta 3 silinder kepada seekor kaldai? 

Tetapi oleh kerana hati kita yang tidak begitu sihat kita reda  memilih   yang lebih teruk dari yang lebih baik  asalkan kita dapat puaskan hawa nafsu kita yang penuh dengan hasat dengki. 

Kerana dengki dan kianat dapat memuaskan selera nafsu kita....kita reda kaldai menjadi kenderaan pada rakyat kedah berbanding kereta berinjinkan 3 silinder.

Jika sebelum ini rakyat Kedah dapat sampai ke KL 7 jam dengan perjalanan kereta 3 silinder tetapi diatas kianat dan busuknya hati kita..maka rakyat kedah memerlukan  15 hari atau sebulan untuk sampai ke KL berbanding sebelum ini.

Persoalannya...bijak ke kita? berilmu ke kita? dalam membuat keputusan tersebut yang sanggup menerima kaldai bagi mengantikan kenderaan?  

"Timbalan Pesuruhjaya I Pas Kedah, Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi tidak kecewa meskipun tidak menerajui parti itu di Kedah"..

Mungkin kita tidak  merasa kecewa malah mungkin kita berbangga atas usaha kita yang berjaya memperlembukan Rakyat Kedah  menganti kenderaan 3 silinder kepada se ekor kaldai....tetapi sedarlah apa yang telah kita lakukan pada Rakyat Kedah.

Dari kenderaan 3 silinder yang mampu bergerak jauh lebih pantas di lebuh Raya kita menungangi  seekor kaldai tua ? bermakna kita yang kononnya memiliki ilmu dan kepantasan jauh lebih laju dari 3 silinder reda berpatah balik mengguna kenderaan zaman purbakala.

Cerdik ke kita? mengapa pula kita dapat meredakan kaldai beraksi dilebuh raya.. siuman kah keputusan kita? tidak kecewakah  kita diatas kebodohan dan sikap busuk perut kita pada rakyat dan orang lain?

"....- Timbalan Pesuruhjaya I Pas Kedah, Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi tidak kecewa meskipun tidak dapat menganti kenderaan 3 silinder sebelum ini kepada 6 silinder untuk beraksi di lebuh Raya  , tetapi sebaliknya  reda kaldai di pilih mengantikan kenderaan  untuk bergerak dilebuh Raya....".

Persoalannya rasional kah pemimpin PAS ini yang sanggup pula menerima Kaldai mengantikan kenderaan yang sedia ada....?

p/s

Inilah satu-satunya sikap busuk hati pemimpin2 PAS sesama bangsa sendiri hari ini..  !!

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget